Sayın Üyemiz,
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nden (TOBB) tarafımıza ulaşan yazıda, Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği'nden (IRU) 15.12.2020 tarihinde alınan yazıya atıfta bulunulmuş ve 01.01.2021 tarihi itibariyle Birleşik Krallık'ın Avrupa Birliği üyesi devlet dışı konumunda olacağından, birçok ulaştırma alanı hakkında ayrıntılı bir "Sınır İşletim Modeli" (BOM) yayınladığı bildirilmiştir. Ayrıca, AB'nin en başından itibaren BK ile tüm taşımalar için tam sınır kontrolleri getireceğinin bilindiği ve koronavirüs etkileri nedeniyle de BK Hükümeti'nin üç aşamalı bir şekilde 01.07.2021 tarihine kadar ithalat prosedürlerini tam anlamıyla uygulayacağı duyurulmuştur.
Bu kapsamda;
İthalat
01.01.2021 tarihi itibariyle TIR Sistemi veya Ortak Transit Sözleşmesi (CTC) kapsamında taşınan mallar için;
01.04.2021 tarihi itibariyle geçerli olacak uygulamalar;
01.07.2021 tarihi itibariyle tamamen geçerli olacak uygulamalar;
İhracat
TIR Sistemi veya Ortak Transit Sistemi kapsamında taşınan malların ihracatının tüm transit prosedürleri için;
*Birleşik Krallık ve AB arasındaki tüm TIR taşımalarında ön beyan bilgilerinin NCTS veya TIR-EPD Sisteminden AB'ye giriş için yapılması zorunluyken, Birleşik Krallık bölgesi için bu bilgilerin elektronik ortamda beyan edilmesi 01.07.2021 tarihinden sonra zorunlu hale gelecektir.
Eşya Araç Hareket Sistemi (GVMS)
GVMS, malların hareketinin beyannamelere bağlanmasına izin veren ve malların hareketini kolaylaştırmak için BK Gümrükleri tarafından aşamalı olarak uygulanacak yeni bir sistem olup, 01.01.2021 tarihi itibariyle malların Büyük Britanya gümrük bölgesine girişini belirleyen Transit Ofisi formalitelerini elektronikleştirmek için kullanılacaktır. Bu tarihten itibaren, GVMS esas olarak Büyük Britanya ile Kuzey İrlanda arasında malların taşınması ve ayrıca AB'den BK'a Ortak Transit kapsamında yapılan taşımalar için kullanılacaktır.
GVMS, ayrıca 01.07.2021 tarihi itibariyle AB'den ve AB'ye olan tüm ithalat ve ihracat taşımaları için de uygulanacaktır.
*TIR Karnesi kapsamı taşımalar için Temmuz 2021'e kadar GVMS zorunlu olmayacak ve TIR Karne Hamili firmaların BK için herhangi bir transit beyannamesi sunması gerekmeyecektir. IRU, Temmuz 2021'e kadar TIR-EPD Sistemi ile GVMS'in entegrasyonunu tamamlamaya çalışacaktır.
Ekonomik Operatör Kayıt Tanımlama Sistemi (EORI)
Tüm ithalat ve ihracatçıların BK tarafından verilen EORI numarasına sahip olması ve nakliyecilerin, ENS ve EXS veya geçici depolama beyannamesi vermek için bir GB EORI numarası alması zorunlu olacaktır.
*TIR taşımaları için Temmuz 2021'e kadar herhangi bir elektronik ön beyan zorunlu olmamakla birlikte sadece GB EORI numarası yeterli olacaktır.
Prensip olarak, Birleşik Krallık ve AB arasında TIR prosedürleri, TIR Sözleşmesi esaslarına uygun olarak gerçekleştirilecektir. 01.01.2021 tarihi itibariyle ortaya çıkacak en temel fark, hem BK'da (örnek Dover) hem de AB'de (örnek: Calais) sınır giriş/çıkış formalitelerinin getirilmesi ve NCTS prosedürlerinin uygulanması ile ilgili olacaktır. Bu noktada, AB uygulamaları bakımından önemli bir değişiklik olmayacaktır (NCTS transit beyannamesi TIR uygulamasına eşlik edecektir), BK için NCTS beyanının sunulması gerekli olmayacak, en az 01.07.2021 tarihine kadar BK sınırlarında sadece kağıt TIR prosedürleri geçerli olacaktır.
TIR Sistemi Kapsamında;
BK' tan AB'ye ya da üçüncü bir ülkeye yapılan taşımalar;
AB'den BK'a yapılan taşımalar;
Bu kapsamda TIR Sisteminin Avantajları
1-Güvenlik
Bilindiği üzere TIR Sisteminde sadece profesyonel taşımacılar yer almaktadır. TIR Sisteminde faaliyet gösteren nakliyeciler kendi kefil kuruluşları ve gümrük idarelerince sürekli kontrol edilmektedir. Bu kontrollü erişim, nakliyecilerin ve dolayısıyla sürücülerin uluslararası karayolu taşımacılığındaki deneyimini kanıtlamakta, taşınan malları güvenilir araçlarla ve gümrük mühürleriyle TIR prosedürü altında taşınmasını sağlamaktadır. Her TIR aracının gümrük idaresi tarafından verilmiş bir onay belgesi bulunması esastır.
2- Ekonomik
TIR taşımacılığı, iç gümrüklerde varış ve sonlandırma işlemlerini öngörmektedir. Bu durum, sınır geçişlerinde zaman kazandırarak ekonomik fayda sağlamaktadır. TIR Sistemi kapsamında taşıma yapmak isteyen nakliyeci, (Ortak Transit Sisteminde olduğu gibi) yapacağı taşımaya bir teminat saplayıcı bulmakla zaman kaybetmeyecektir. Ayrıca, TIR Sisteminde gümrüklere karşı nakliyeciler sorumlu olmaktadır. (Ortak Transit Sisteminde olduğu gibi komisyoncu vb. değil)
TIR Karne Sistemi, Brexit aşaması taşımalarında özellikle ilk 6 ay (Ocak-Temmuz 2021 tarih aralığında) kolaylaştırıcı bir unsur olarak ön plana çıkacaktır. Zira IRU TIR-EPD Sistemi, nakliyecilerin taşıma bilgilerini ücretsiz olarak gümrük idarelerine sunmaya olanak sağlamaktadır.
Önemle bilgilerinize sunarız.
Saygılarımızla
Ankara Ticaret Odası
SUUDİ ARABİSTAN'DA AÇILACAK YENİ ÖZEL EKONOMİ BÖLGELERİ YATIRIM İMKÂNLARI HAKKINDA
UKRAYNA 'ECHERHA' ELEKTRONİK GEÇİŞ SİSTEMİ
ANKARA JANDARMA TEDARİK MERKEZİ KOMUTANLIĞI İHALE DUYURUSU
UKRAYNA SINIR KAPILARINDA ELEKTRONİK SIRA SİSTEMİ HAKKINDA
ANKARA JANDARMA TEDARİK MERKEZİ KOMUTANLIĞI İHALE DUYURUSU
İZMİR JANDARMA TEDARİK MERKEZİ KOMUTANLIĞI İHALE DUYURUSU
ANKARA JANDARMA TEDARİK MERKEZİ KOMUTANLIĞI İHALE DUYURUSU
ANKARA JANDARMA TEDARİK MERKEZİ KOMUTANLIĞI İHALE DUYURUSU
BAŞKENT MİLLİ EMLAK DAİRE BAŞKANLIĞI İHALE DUYURUSU
TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI BELGE MUAFİYETLERİ HAKKINDA
      *Formu nüfus cüzdanı bilgilerine göre doldurunuz.
   * *Açıklama bölümüne varsa kurum/kuruluş adı ve unvan bilgisini yazınız.